02 grudnia 2007

Raport o drogach: będą obwodnice i ekspresówki

Mapa planowanych inwestycji drogowych w Lubuskiem jest imponująca. W ciągu najbliższych pięciu lat dziewięć miast zyska obwodnice. Drogowcy zmodernizują ponad 100 km głównych dróg. I co najważniejsze - pojedziemy 120-kilometrową ekspresówką S3.

Pomijając budowę 105-kilometrowego lubuskiego odcinka autostrady A2 (koniec w 2011 r.), województwo przetnie z północy na południe kręgosłup komunikacyjny - droga ekspresowa S3. Ta trasa jest inwestycyjnym priorytetem drogowców. Napięty harmonogram prac jest już realizowany. Tydzień temu, podczas otwierania gorzowskiej obwodnicy - fragmentu Trasy S3, Zbigniew Kotlarek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział: - Dwujezdniowa trasa od Szczecina do południowej granicy lubuskiego zostanie wykonana do końca 2012 r. W przyszłym roku ruszą prace budowlane na dwóch odcinkach Gorzów - Międzyrzecz i Międzyrzecz - Sulechów. W 2009 r. rozpocznie się budowa drugiej nitki gorzowskiej obwodnicy. Podobnie drugą jezdnię zbudujemy na obwodnicy Międzyrzecza. Do 2012 r. trasa ekspresowa S3 z dwoma jezdniami będzie już gotowa w Zachodniopomorskiem i Lubuskiem, a być może uda się ją doprowadzić w tym czasie aż do autostrady A4.

Budowa S3 w Lubuskiem zacznie się w przyszłym roku od Gorzowa, ale podzielono ją na 7 etapów. Prace na każdym z odcinków ekspresówki prowadzone będzą niezależnie. Na wiosnę 2008 r. zapowiedziano pierwsze przetargi. Prace budowlane powinny ruszyć jesienią na trzech fragmentach przyszłej dwupasmówki: na odcinku 16 km od granicy Zachodniopomorskiego do Gorzowa, który ma być gotowy do 2010 r., na 37-kilometrowym odcinku Gorzów - Międzyrzecz (zakończenie prac w 2011 r.) oraz na 43-kilometrowym etapie (Międzyrzecz - Sulechów), który ma być gotowy w dwa lata. W trakcie tych prac, w latach 2009-2010 obwodnica Gorzowa i Międzyrzecza zyskają drugie nitki jezdni. Poszerzy się też najdłuższy, 45-kilometrowy odcinek S3 z Sulechowa do Nowego Miasteczka. Budowę ekspresówki od Nowego Miasteczka do południowej granicy województwa GDDKiA zostawia na sam koniec. 24-kilometrowy odcinek zaplanowano zbudować w latach 2010-2013, ale jak zapewniał dyr. Kotlarek, GDDKiA postara się o rok przyspieszyć zakończenie prac.

W planach jest aż dziewięć lubuskich miejscowości. W połowie przyszłego roku otwarta zostanie cała obwodnica Nowej Soli, przy której II etap prac trwa już od roku. W przyszłym roku natomiast rozpoczną się budowy czterech obwodnic: Słubic - 10 km, Łęknicy - 3,43 km, Kargowej - 7,5 km i Nowogrodu Bobrzeńskiego - 5,5 km. Mają być gotowe już w 2009 r.

W tym też roku ma się rozpocząć budowa kolejnych obwodnic: Wschowy - 8,2 km, Szprotawy (II etap) - 7,5 km. Obie obwodnice mają zostać oddane do użytku w 2010 r., a rok później kolejna, 8,4-kilometrowa obwodnica Krosna Odrzańskiego. Na koniec drogowej "pięciolatki" zaplanowana jest budowa obwodnicy Kostrzyna. 5,5-kilometrową trasą omijającą centrum Kostrzyna pojedziemy w 2013 r.

Kierowców czeka także od przyszłego roku szereg remontów już używanych dróg. Przez najbliższe cztery lata modernizowana będzie droga nr 22 z Gorzowa do granicy województwa. Do 2010 r. zmodernizowany zostanie odcinek Gorzów - Strzelce Krajeńskie (19,5 km), a w kolejnych dwóch latach remont kapitalny przejdzie 34-kilometrowy odcinek od Strzelec do Wielkopolski. Przez dwa lata przebudowana będzie droga nr 12 z Łęknicy do Żar (32,4 km) i dokończona modernizacja tej drogi (15 km) z Żar do Żagania.

Z kolei na lata 2009-2010 zielonogórski oddział GDDKiA zaplanował przebudowę dwóch odcinków drogi nr 27 z Nowogrodu Bobrzańskiego do Żar (19 km) i z Żar do Świdnicy (18 km). Ostatni z dużych remontów dróg zaplanowano za trzy lata na odcinku drogi nr 29 Urad - Osiecznica. Ta 31,2-kilometrowa szosa uzyska obowiązujące parametry drogi krajowej (m.in. asfaltowe pobocza) do końca 2011 r.

Źródło: Gazeta Wyborcza Zielona Góra

Brak komentarzy: