21 stycznia 2009

Na drogi pójdą miliony

140 mln zł to całkiem pokaźna sumka. Tyle magistrat chce wydać na drogi w trzy lata. Wiele zadań rozpocznie się już w najbliższych 12 miesiącach.

Wczoraj Janusz Kubicki zaprezentował zielonogórski program inwestycji drogowych w latach 2009-2011. Ilustrowany bogato mapami dokument zawiera najważniejsze inwestycje, które magistrat zrealizuje w trzy lata. Co zmieni się w komunikacyjnym układzie Zielonej Góry?

Powstaną nowe ronda

W tym roku rozpocznie się m.in. budowa drogi łączącej Jędrzychów z os. Raculka oraz dzielnicą Kisielińską. W ramach tej inwestycji powstaną dwa ronda: na wysokości pętli autobusowej przy ul. Wrocławskiej oraz przy ul. Nowej. - Dzięki temu odciążymy ruch z Jędrzychowa. Ci, którzy z tej części miasta jeżdżą na osiedle Pomorskie już nie będą musieli przemierzać całego miasta - argumentuje prezydent. - Rondo na Wrocławskiej na pewno też skutecznie wyhamuje zapędy kierowców. Ta droga stanie się bezpieczniejsza. Zadanie pochłonie 23 mln zł.

Nieco mniej będzie kosztowała budowa drogi łączącej dzielnicę Kisielin z węzłem północnym S3 i Szosą Kisielińską. - W związku z tym przedsięwzięciem wybudujemy też rondo na wysokości piekarni pana Mikulewicza - wtrąca wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - W połowie dołoży się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Przejście... pod ziemią

Wśród najważniejszych zadań drogowych na ten rok nie zabrakło też słynnej drogi przez park, czyli łącznika ulic: Botanicznej i Wyszyńskiego. Wczoraj prezydent zapewnił, że ta inwestycja, dla wielu kontrowersyjna, nie przeszkodzi w spacerach po parku. - Przejście znajdzie się pod drogą - zapewnił Kubicki.

Nowe rondo powstanie także na Trasie Północnej, przy okazji remontu kolejnego odcinka tej drogi. Owalne skrzyżowanie fachowcy wybudują na wysokości ADB. Remontu doczekają się wreszcie mieszkańcy ul. Jaskółczej. Ale dopiero wtedy, gdy powstanie droga przez Park Piastowski. - Zamykanie Jaskółczej bez innej alternatywy ruchu zablokowałoby miasto. Dlatego z remontem tej jezdni ruszymy tydzień po tym, jak otworzymy drogę przez park - podsumowuje prezydent.

Ciekawostką, która znalazła się w planach magistratu jest zbudowanie ścieżki rowerowej z centrum miasta w kierunku Jędrzychowa. Trasa ma przebiegać w części po odkupywanych systematycznie od PKP fragmentach starej trasy kolejowej. Droga zyskała roborze miano "Zielonej Strzały".

Władze miasta liczą na dofinansowanie programu środkami z Unii Europejskiej, pieniędzy z budżetu centralnego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

TO CHCĄ ZROBIĆ

Oto najważniejsze zdaniem prezydenta inwestycje drogowe do zrealizowania w latach 2009-2011:
* budowa drogi łączącej Szosą Kisielińską z węzłem północnym S3 (koszt - 19 mln zł, realizacja w latach 2009-2011)
* przebudowa ul. Sienkiewicza (3,5 mln zł, 2009)
* budowa drogi łączącej ul. Botaniczną z ul. Wyszyńskiego (11,8 mln zł, 2009-2010)
* przebudowa Trasy Północnej (24,6 mln zł, 2009-2010)
* przebudowa ul. Sulechowskiej wraz z wiaduktami (15 mln zł, 2009-2010)
* przebudowa ul. Jędrzychowskiej (etap I - 6 mln zł, 2009, etap II - 17 mln zł, 2010-2011)
* przebudowa ul. Batorego od ronda Stefana Batorego do granic miasta (6,6 mln zł, 2009-2010)
* budowa drogi łączącej Jędrzychów z Raculką i Kisielinem (23 mln zł, 2009-2011)
* budowa trasy rowerowej "Zielona Strzała” (2,2 mln zł, 2009-2011)
* przebudowa ul. Jaskółczej (5,1 mln zł, 2010)
* budowa ul. Źródlanej (6 mln zł, 2010-2011)

Artur Matyszczyk, Przemysław Kobus
Źródło:gazetalubuska.pl, rzg.info.pl

Brak komentarzy: